Velkommen som klassekontakt

Det er flott at du er blitt klassekontakt på Høybråten skole. HFAU jobber sammen med klassekontaktene for å skape et enda bedre læringsmiljø for elevene ved Høybråten skole. Velkommen med på laget!

Dette er oppgavene dine

Klassekontakten er en representant for foreldrene i klassen og velges i starten av skoleåret. Du er et viktig bindeledd mellom foreldrene og kontaktlæreren, og mellom foreldregruppen og skolens foreldrearbeidsutvalg (HFAU). HFAU er bindeleddet mellom foreldrene ledelsen ved skolen og AKS.
Her er dine viktigste oppgaver:

  • Videreformidle informasjon fra HFAU til klassens foreldre.
  • Formidle foreldrenes innspill og synspunkter til kontaktlærer, rektor eller HFAU.
  • Samle innspill fra foreldrene til foreldremøtet tidlig i skoleåret.
  • Ha god kontakt med foreldrene i klassen-arranger gjerne noe slik at foreldrene blir bedre kjent.
  • Organisere foreldrevakter ved arrangementer, for eksempel Stikk innom!.
  • Sørge for at noen tar kontakt med foreldrene til nye elever. Dette kan også bidra til at de kommer på foreldremøter.
  • Slik kommer du i gang

  • Meld deg inn i facebookgruppa Klassekontakter Høybråten Skole,
    «https://www.facebook.com/groups/402520390146084/»>
    Her informerer vi om møter og andre arrangementer.

  • Send en melding til alle foreldrene der du informerer om deg og din vara, om klassekassen og om at foreldrene gjerne kan gjøre sin kontaktinformasjon synlig i Skolemelding (se under).

    Hold deg orientert om hva som skjer via disse kanalene:

    • HFAUs nettsider: På våre nettsider finner du siste nytt fra HFAU og informasjon om kommende aktiviteter.
    • Høybråten skole: Skolens nettsider har mye nyttig og oppdatert informasjon.

    Kontakt mellom foreldrene

    Klassekontakten bør ha en oppdatert oversikt over kontaktinformasjon til klassens foreldre. Dette kan enten gjøres ved å be foreldrene i klassen gå inn i Skolemelding og gjøre sin kontaktinformasjon synlig, eller ved å lage en separat liste. Du kan få hjelp av kontaktlæreren til dette. På listen er det nyttig å ha navn på barn og foreldre, adresse, e-postadresse og mobilnummer. Sett også opp kontaktinformasjon til læreren.

    De fleste klasser har en facebook-gruppe for å utveksle informasjon og snakke sammen. Kall gjerne gruppen året barna ble født og klassebokstav, så kan den ha samme navn gjennom hele skoleløpet (for eksempel «B-klassen i 2017-kullet ved Høybråten skole»). Husk bare at ikke alle bruker Facebook, så en slik gruppe bør være et tillegg til annen kommunikasjon.

    Foreldremøter

    Be om innspill fra foreldrene via klassegruppa eller e-post i forkant av foreldremøter. Det er lurt at dere skriver et kort referat fra møtene; deleger gjerne oppgaven til en annen forelder. Referatet sendes til alle foreldrene i etterkant av møtet.

    FAU-møter og stormøter

    HFAU ønsker at klassekontakter deltar på våre faste møter. I tillegg er alle foreldre ved Høybråten skole hjertelig velkomne. Vi tar opp saker foreldrene er opptatt av og som bidrar til å skape en god og trygg skole. I tillegg inviteres alle foreldre til stormøter. Dette er årsmøtet vårt, der vi inviterer skoleledelsen og tar opp saker som er viktige for oss foreldre. Informasjon om stormøtet kommer som skolemelding.

    Klassekasse

    Hvis det er interesse for dette blant foreldrene, kan du etablere en klassekasse og samle inn penger. Det kan for eksempel gjøres ved å invitere foreldrene til å bidra med 100 kroner hver, men understrek i så fall at det er frivillig. Loddsalg ved jule- og sommeravslutninger, eller for eksempel utenfor Kiwi, kan også skaffe inntekter. Klassekassen kan brukes til å gjøre hyggelige ting sammen eller til å kjøpe en liten gave til kontaktlæreren eller andre ved slutten av semesteret.

    Juleavslutning og sommeravslutning

    De ulike trinnene har forskjellige tradisjoner for juleavslutning og sommeravslutning; dette kjenner læreren og kan informere deg om. I noen klasser har man grupper med ansvar for årstidstref, da har ofte sommergruppa og vintergruppa ansvar for sommer- og juleavslutning. Foreldrene har ofte ansvar for kaffe, te og eventuell bevertning, for eksempel kaker. Som klassekontakt har du ansvar for ordne med en liten gave til læreren, det kan være å overrekke en blomst og si noen hyggelige ord. I tillegg selger man ofte lodd på avslutningene, og inntektene går til klassekassen. Et fint triks er å be gutteforeldre ta med kaker og jenteforeldre ta med loddpremier (maks 50 kroner), og så kan dere bytte oppgave mellom de to foreldregruppene ved neste arrangement.

    Årstidsgrupper

    Mange klasser har grupper som lager sosiale sammenkomster for hver årstid. På høsten kan man for eksempel grille i Trollskogen eller gå på museum. Vinterstid kan man ha aketur, grille på Liastua eller ha juleverksted. På våren kan man ha rebusløp eller gå søndagstur til gapahuken. Og når sommeren kommer, kan dere ha utelek eller piknik ved Langevannet.

    Flere trinn har gode erfaringer med å arrangere sommertur for elever, foreldre og lærere ved slutten av skoleåret. Som klassekontakt er du med på å arrangere turen. Snakk med de andre klassekontaktene på trinnet for å avklare om alle gruppene skal dra sammen, to og to eller hver for seg.

    Uformelle foreldretreff

    Det er hyggelig å bli kjent med foreldrene til barnas skolekamerater. Ta initiativ til at foreldre kan møtes og bli kjent utenom de formelle møtepunktene, for eksempel på mamma- og pappakvelder.

    Klassemiljø

    Et trygt og godt klassemiljø er viktig for barnas trivsel og læring. Dette jobber skolen med, og foreldre er viktige samarbeidspartnere her. Inviter gjerne foreldrene til samtaler om hvordan dere kan bidra til et godt miljø og hindre mobbing og utestengning.

    Følge/gågrupper

    Det kan være fint for barna å ha noen å gå sammen med til skolen. Klassekontaktene kan bidra til å arrangere følgegrupper i klassen slik at barn barn i samme område har mulighet til å ta følge til skolen.

    Vennegrupper

    Kontaktlæreren kan sikkert hjelpe med å sette sammen vennegrupper med fire-fem elever i hver, gjerne med elever som ikke pleier å leke sammen. Det bør lages nye grupper for hvert semester eller skoleår. Vennegruppene møtes typisk hver fjerde til sjette uke, de varer et par timer. Barna kan trenge hjelp til å komme i gang med leken. Noen synes derfor det er fint å gjøre en aktivitet; for eksempel tur i skogen, bollebaking, spill, Lego-bygging, tegning eller filmtitting.

    Stikk innom!

    Fem ganger i året arrangerer HFAU Stikk innom! på skolen på kveldstid. Stikk innom! er et populært fritidstilbud med blant annet karoke, dansing, ulike typer spill og sosialt samvær. Inngang koster kr 30, og det er fint for barna å ha med noen penger til kiosken også (Maks 70 kr). Klassekontaktene har ansvar for å finne og registrere to vakter fra klassen. Nærmere informasjon om tider og oppgaver kommer fra HFAU i forkant av arrangementene.

    17. mai

    Når det arrangeres Stikk innom! 17. mai, har klassekontaktene på 5. trinn ansvar for å skaffe to vakter fra hver klasse, mens de andre klassene stiller med én vakt hver. Korpset eller koret står for hovedarrangementet på skolen på formiddagen, og vanligvis går lærerne sammen med elevene i toget.

    Skoleball og avslutningsseremoni for 7. trinn

    Det holdes ball for 7. klassingene hvert år, og det er foreldrene som står for arrangementet. Administrasjonen ved skolen har informasjon om hvordan dette er gjort tidligere. I forbindelse med avslutningen for 7. trinn tar skolen ansvar for selve seremonien på skolen. Klassekontaktene er ansvarlig for en sosial samling i etterkant.

    Taushetsplikt

    Husk at du som klassekontakt i noen saker kan ha taushetsplikt. Dette følger av opplæringsloven og forvaltningsloven. Taushetsplikten gjelder i skolesammenheng personlige forhold. Det omfatter opplysninger både om elever, foreldrene, skolens personale og deres familier. For eksempel vil det gjelde opplysninger om en elevs slektskaps-, familie- og hjemmeforhold. For eksempel gjelder taushetsplikten opplysninger om barnevernssaker, at noen mottar sosialhjelp, har psykiske problemer og så videre.